Basel Sinfonietta
Den Sorte Diamant
7. juni 20.00
Program
Isabel Mundry: Endless Sediments For Chamber Orchestra (2018-19)*
Ylva Lund Bergner: dOWN (2024)***
Gemma Ragués Pujol: Trust Me (2024)**
-pause-
Maja Solveig Kjelstrup Ratkje: Considering Icarus For Solo Trombone And Orchestra (2021)*
Cathy Milliken: Earth Plays V: Ediacaran Fields For Orchestra And Audience (2021)*
* Danish Premiere
** World Premiere, Commissioned By Basel Sinfonietta
*** World Premiere, Commissioned By Klang Festival
På årets åbningskoncert præsenterer basel sinfonietta et program med musik af fem komponister, som alle præsenterer vidt forskellige musiktraditioner og kompositionspraktisser. Mens programmet afslører en bred vifte af stilistiske tilgange, er de fem komponister, isabel mundry, gemma ragués pujol, ylva lund bergner, maja solveig kjelstrup ratkje og cathy milliken, forenet af deres mod til at krydse grænser og at udforske nye veje. Deres inddragende, eksperimenterende eller improvisatoriske arbejde overrasker og afslører nye perspektiver – ikke udelukkende musikalske.
I orkesterværket Endless Sediments udforsker den tyske komponist Isabel Mundry spor af musik, der er tidsmæssigt eller rumligt fjerne. I hendes differentierede tonesprog flyder en refleksion over forholdet mellem tid, rum og sansning gennem værket. Tidslige afstande er også et nøgleelement i den australske komponist Cathy Millikens værk Ediacaran Fields: Til dette værk hentede Milliken inspiration fra 500 millioner år gamle fossiler fundet i Sydaustralien. Ligeledes er det i den naturlige verden, at den svensk-danske komponist Ylva Lund Bergner hentede inspiration til orkesterværket F-Low-M, bestilt af KLANG, som udforsker samspillet mellem vinden og træerne.
I en kombination af orkestermusik og performancekunst har den unge Barcelona-fødte komponist og performancekunstner Gemma Ragués Pujol på bestilling af Basel Sinfonietta skrevet et nyt værk, hvor orkestret ekkoer og farvelægger en fortællers ord for at skabe en stykke musikalsk kubisme, og hvor rytme og tekst spiller en hovedrolle. Og i Considering Icarus, en bassunkoncert af den norske sangerinde og komponist Maja S. K. Ratkje, opfordres solisten Stephen Menotti til at forfølge sine allerhøjeste ambitioner og dermed sætte musikken fri.
Supported by
KANTONBASEL-STADT, PROHELVETIA,GGG, DR.H.C.EMILEDREYFUS-STIFTUNG, PLATTFORMLEIMENTAL, ERNSTGÖHNERSTIFTUNG, FÖRDERVEREINBASELSINFONIETTA, HEIVISCH, FONDATIONNICATI-DELUZE
Spillested
Den Sorte Diamant
Søren Kierkegaards Plads 1 1221 København K
> Se kortKunstnere
Basel Sinfonietta
Fuldt symfoniorkester med speciale i moderne musik. Basel Sinfonietta er drevet af sit engagement i at opføre musik i tråd med tiden og har overskredet klassiske koncertkonventioner siden grundlæggelsen i 1980.
Titus Engel (1975)
Schweizisk dirigent, der er kendt for sit omfattende repertoire fra en lang række musikalske epoker. I 2020 blev Titus Engel udnævnt til årets dirigent af magasinet Opernwelt, og fra 2023 overtog Engel posten som chefdirigent for Basel Sinfonietta.
Stephen Menotti
Soloist trombone, Basel Symfonietta
Isabel Mundry (1963)
Tysk komponist, hvis arbejde er kendetegnet ved et differentieret tonesprog, hvor hun reflekterer over forholdet mellem tid, rum og perception.
Gemma Ragués Pujol (1993)
Komponist, forfatter og performer med speciale i moderne og eksperimenterende musik. Hendes værker søger at være absurde, forvirrende og sjove.
Ylva Lund Bergner (1981)
Svensk komponist, som mest skriver for mindre ensembler. Hun fokuserer ofte på dramatisk musik som monodrama eller kammeropera, og teksten er en vigtig inspiration for hendes arbejde.
Maja Solveig Kjelstrup Ratkje (1973)
Norsk komponist og performer. I hjertet af hendes musik ligger Ratkjes egen stemme, en åben dør til hendes individuelle musikalitet og et konstant værktøj til at tilpasse hendes arbejde til naturlige udtryk og menneskelige sandheder.
Cathy Miliken (1956)
Internationalt prisbelønnet performer og komponist og stiftende medlem af Ensemble Modern, kendt for sine stemningsfulde instrumental- og vokalværker.